Terschelling 21-23 oktober 2007

Rosse Franjepoot
Rosse Franjepoot in de haven van West-Terschelling

Een vogel- en fotodriedaagse

Omdat het in 2006 goed bevallen was, besloten Dave van der Spoel en ik om in oktober weer drie dagen naar Terschelling te gaan. We kozen wederom voor het Stayokay hotel op Terschelling. De voormalige jeugdherbergen in Nederland zijn uitgegroeid tot eenvoudige hotels onder de naam Stayokay. Het is daar prima vertoeven voor jong en oud voor een betaalbare prijs. De hotelkamer was erg basic, maar de overige verzorging was goed geregeld.
Stayokay hotel op Terschelling
Het Stayokay hotel ligt direct achter de haven van West-Terschelling

We vertrokken zondag om 07.30 uur vanuit Ridderkerk. Vrij vroeg, omdat de A4 gedeeltelijk was afgesloten wegens asfalteringswerkzaamheden. Gelukkig hadden we er geen last van en rond half tien waren we in de haven van Harlingen. Omdat de boot pas om even over half elf zou afvaren, namen we eerst maar een kop cappucino. Uiteindelijk waren we 10 voor twaalf - via een omweg over Vlieland - met de sneldienst op Terschelling. Direct onze fietsen opgehaald bij Zeelen en naar Stayokay gefietst. We konden gelijk op de kamers, nadat de dame achter de receptie de administratie had bijgewerkt. Een en ander was niet goed doorgekomen, maar uiteindelijk kregen we precies waarvoor we geboekt hadden, maar dan vijf euro goedkoper.
Het was rustig weer, maar wel grijs. Geen goed weer om foto 's te maken dus. We fietsten wat rond in de omgeving van Terschelling en bezochten diverse biotopen. Het bos, de weilanden en het wad waren goed voor 64 soorten op een middagje vogelen. Niet onaardig. We deden nog een vergeefse poging om kruisbekken te localiseren op de begraafplaats, maar verder dan een roepje kwamen we niet. De leukste soort was eigenlijk wel de geelgors. Dave ontdekte een groepje van vier naast het logeergebouw van de maritieme school.

Toch nog een foto van deze dag: een tapuit op het opslagterreintje bij de haven.

Tapuit

Om half vijf gingen we terug naar het hotel. we knapten ons een beetje op, dronken een colaatje en zaten om half zes aan tafel. Op het menu stond kervelsoep, varkensmedaillons met champignonsaus, broccoli en gebakken aardappels. Een prima maaltijd die werd afgesloten met vanille- en chocoladevla met slagroom. De avond vulden we net als vorig jaar met kaarten. Dave had sinds vorig jaar flink bijgeleerd, want ik had geen schijn van kans met pesten. Je kreeg een punt wanneer je als eerste tien potjes gewonnen had. Uiteindelijk won Dave met 5 - 1 na iets meer dan honderd spelletjes.

Maandag liep om kwart over zeven de wekker af en ging ik opgewekt onder de douche. Dave had slecht geslapen, dus die was wat minder fit. Na een goed ontbijt namen we de lunchpakketten mee en gingen naar onze fietsen. Eigenlijk waren het "klunspakketten", want 's avonds begreep ik pas dat we het pakket zelf van beleg hadden moeten voorzien. Ik begreep al niet goed waarom we van die kale broodjes en een aantal lege plastic zakjes meekregen. De krentenbollen smaakten in ieder geval wel lekker.
We stapten op de fiets en reden rechtstreeks naar West aan Zee. Onderweg scoorden we met Grote Bonte Specht en Staartmees nieuwe tripsoorten. Op het strand kwamen daar Jan-van-gent, Zwarte Zeeëend en Roodkeelduiker bij. Ik had besloten de telescoop toch maar mee te sjouwen. Hier op het strand bewees hij zijn diensten.

Hans turend over zee

Ook leuk was de grijze zeehond, die regelmatig zijn kop boven water stak. Helaas kon ik daar geen goede foto van maken, want hij bleef te ver uit de kant. Allereerst dan maar proberen vliegbeelden te maken van allerlei overvliegende vogels. Dat bleek toch moeilijker dan verwacht, ondanks het prachtige licht van de achter ons staande zon. Onderstaand een kleine selectie van onze pogingen. De drieteenstrandloper is de best geslaagde van het stel.

Grote mantelmeeuw
Meeuw Rosse Grutto Stormmeeuw
Rotganzen

Vissersboot

Door de aflandige wind weinig zeevogels, wel een eenzame vissersboot op de Noordzee

Na het bezoek aan het strand van West aan Zee vertrokken we in de richting van Oosterend. We reden door de duinen naar Midsland aan Zee en vandaar naar het Formerumer bos. Onderweg scoorden we nog een baardmannetje, dat wil zeggen we hoorden hem en kregen nog even een glimp van hem te zien toen hij opvloog uit het riet. Geen exemplaar om te kunnen "platen" dus . We namen even de tijd bij de Liesinger plak om iets te eten en te drinken en vertrokken toen richting Paal 18.
Daar aangekomen besloten we eerst maar eens iets te gaan eten op het terras van het Heartbreak Hotel. We lieten ons de broodjes kroket en de appelpannenkoek goed smaken. Achter het glas en in de zon was het bijzonder goed toeven, maar na een uurtje gingen we toch maar weer verder. Op de terugweg gingen we door de polder en langs de waddendijk. We ontmoetten nog een vogelaar die in de buurt een bladkoning had gezien, dus we gingen die proberen in Oosterend. Helaas konden we de blako niet vinden. Wel een koperwiek die niet al te schuw was. We keerden weer terug naar de waddendijk waar we nog een krakeend en een goudplevier van afstand vast konden leggen.
Koperwiek
Krakeend Goudplevier

Krakeend

Goudplevier

Omdat het al wat later op de middag werd, besloten we naar de haven te gaan om te proberen wat groenlingen op de rozenbottels te fotograferen. Er bleken ook nog mooi gespikkelde spreeuwen te zitten. Hieronder zie je het resultaat daarvan.

Groenling Groenling
Groenling

Spreeuw

Tegen vijven waren we terug in het hotel. Het diner bestond vanavond uit champignonnensoep, hamburger, boontjes, patat en vruchten met slagroom na. Niet verkeerd, dus lekker kunnen eten. De avond vulden we weer met kaarten. Dave won wederom. Nu met 3-2, wat al dragelijker was.

Dinsdag 23-10 was alweer de laatste dag. Na een goed ontbijt - en een belegd lunchpakket - vertrokken we om half negen weer naar West aan Zee om aan het strand te gaan fotograferen. Het was koud en helder weer met prachtig licht. Aan de waterlijn liepen veel drieteenstrandlopers, die zich goed lieten fotograferen. De laagstaande zon zorgde voor een warme belichting. We hadden het brede strand helemaal voor onszelf en pas later kwamen er wat schaarse wandelaars.
Fotograferen aan de waterkant

Fotograferen langs de waterkant bij een laagstaande zon

Visdief Visdief Visdief Visdief

Een late visdief vloog eenzaam over onze hoofden en konden we vastleggen voordat we het strand verlieten. Op de terugweg naar het duin zagen we plotseling een viertal drieteentjes opvliegen. Ze vielen echter direct weer in en één kwam zo dichtbij tijdens het fourageren tussen de schelpen dat we bijna niet meer scherp konden stellen. Hieronder een aantal opnamen. Het licht was nu weer anders dan eerder langs de zeereep, maar zeker zo mooi.

Zo, eerst maar eens even iets eten!

Drieteenstrandloper

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd

Het is koud, dus zet ik mijn kraag maar op

Kun je dit ook eten?

Drieteenstrandloper

De een zijn dood, is de ander zijn brood

Even iets opzij zetten

Dave van der Spoel

Dave kon zijn nieuwe lens naar hartelust uitproberen

Strand West aan Zee Zwaardschede Ribbels op het zand Strand west aan Zee

We reden daarna terug richting West-Terschelling èn de chocolademelk met appeltaart en natuurlijk veel slagroom. Niet zo goed voor je gezondheid natuurlijk, maar met al dat fietsen hebben we calorieën genoeg verbrand. We konden heerlijk buiten zitten; uit de wind en in het zonnetje!

appeltaart

Erg lekker!

We bezochten nog een keer de begraafplaats en reden wat rond in de omgeving. Er was weinig trek vandaag en het bleef dan ook bij zwarte, pimpel- en koolmezen en veel goudhaantjes. Tussendemiddag haalden we een lekkerbekje in de haven en konden deze makke jonge mantelmeeuw vereeuwigen.
Grotemantelmeeuw

Grote Mantelmeeuw

We wilden nog wat foto 's van vliegbeelden maken en dus stelde ik voor om de strekdam vanuit de haven te bezoeken. Dat bleek een goede ingeving, want op weg daarnaar toe ontdekte Dave een Rosse Franjepoot in de haven. Daarmee had hij zijn bijnaam "Arendsoog" weer eer aan gedaan. Vanaf een steigertje kregen we de - voor deze week zeldzaamste - vogel soms op slechts één meter afstand voor de lens. Jammer genoeg hadden we veel last van tegenlicht, dus de ultieme foto hebben we desondanks niet kunnen maken. Hieronder een aantal foto's van het erg beweeglijke, maar ook erg makke beestje.
Rosse Franjepoot

Het rood in het water is de weerspiegeling van de huizen.

Belicht aan de andere zijde lijkt de vogel veel lichter.

Erg dichtbij

Hans liggend op de steiger

We reden door het bos via Halfweg terug naar het hotel om onze tassen op te halen. Onderweg nog een kramsvogel op de kiek kunnen zetten. We waren aan het einde gekomen van een reisje met volop mooi weer. We zagen 85 soorten, maar niet veel zeldzaamheden. Wel hebben we onze nieuwe lenzen uit kunnen proberen. Eindconclusie: wederom zeer geslaagd!